رواية العشاق
للكاتبه:ملك مصطفى
باللغه العربيه الفصحى
المقدمة
رواية العشاق رواية رومانسيه خياليه غامضه تحكي عن فتاه
تدعى ليليان في 21 من عمرها كان لديها ابن عم يدعى حازم يحبان بعضهما جدا يأتي
لعائلته خبر وفاته في حادث تواجه ليليان صعوبات كثيره في حياتها فهي عشقته حتى
الجنون انا لا احكي عنها فقط بل عن صديقتها رنيم هي فتاه في 20 من عمرها تواجه
صعوبات بسبب قتل ابيها لم تستمر هذه الصعوبات في حياة ليليان ورنيم كثيرا فيأتيهم
فرحه كبيره بعد عذاب شاق طال حتى سنه.
الفصل الاول
في غرفة متوسطة الحجم فتاة جالسة علي الاريكة الخاصة لها
بحزن شديد ودموع
(تتميز بالبشرة البيضاء والعيون الزرقاء الفاتحة والشعر
الاشقر الطويل التي ورثته عن امها فتاة في 21 من عمرها في اخر سنة لها في كلية
فنون جميلة وولدت في امريكا ولكنها اتت الي مصر وعاشت هنا وتستطيع التكلم بالعربية
والانجليزية)
تتذكر ما حدث منذ قليل
فلاش باك
الاب:ليليان تعالي يا حبيبتي
ليليان:جاية يا بابي
ودخلت
ليليان:خير يا بابي في اية؟
الاب:عايزك في موضوع مهم
ليليان بأستغراب:اتفضل
الاب:فاكره حازم؟
ليليان بقلق:اة يا بابي ماله
الاب بحزن:طلع عمل حادثة ومات
ليليان بحزن شديد ودموع:هو كان اية اللي خلاة يختفي
الاب بحزن:مش عارف
ليليان بعياط:بعد اذنك يا بابي
الاب اخذ يراقبها بحزن حتي تقدمت الي غرفتها
في غرفتها
باك
تجلس وحيدة والدموع تنساب علي وجنتيها بغزارة وقطع الصمت
صوت هاتفها النقال يدل علي مكالمة من صديقتها "رنيم"
"رنيم" (تتميز بالبشرة القمحاوية والعيون
العسلية والشعرالبني الفاتح تبلغ من العمر20 عاما في السنة ما قبل الاخيرة لها في كلية
اعلام قسم الصحافة تعرف الكتابة تعرفت علي ليليان في مصر)
ليليان بحزن واضح في صوتها:الو يا رنيم
رنيم:ازيك يا لولو
ليليان بضيق وحزن:تعالي دلوقتي
رنيم بقلق:لية في اية؟
ليليان بحزن:تعالي وهتعرفي
رنيم: طب استني جيالك حالا
ليليان:اوكي
بعد وقت ليس بطويل
وصلت رنيم الي بيت ليليان
ودقت جرس الباب وفتح لها
الاب بحزن:ازيك يا رنيم
رنيم بقلق:في اية يا عمو ليليان مالها؟
الاب:خشي شوفيها هي اكيد هتقولك
رنيم ولقد دخلت لها
رنيم بقلق:حبيبتي في اية؟
ليليان بحزن:حازم
رنيم:حازم ابن عمك ماله لقيتوة؟
ليليان وقد اجهشت في البكاء:مات
رنيم بفزع:اية!
واحتضنت رنيم ليليان
رنيم:هو اية اللي خلاة يختفي
ليليان:معرفش
رنيم بقلق علي حالها:طيب اهدي اهدي
وبعد وقت قليل علمت رنيم ان ليليان قد نامت بسبب هدوء
انفاسها
نظرت لها رنيم وحزنت جدا واخذت تتأملها لحين دق باب
الغرفة
دخل الاب قائلا
الاب:رنيم تعالي
رنيم:حاضر يا عمو
وخرجت
الاب:انا عايز اعمل حاجة عشان تفرحها انا زعلان علي
حالها دة
رنيم بحزن:طيب يا عمو انا هعملها فكرة حلوة وهقول لحضرتك
الاب:ربنا يخليكي يا رنيم
رنيم بأبتسامة:انا معنديش غير ليليان هي اختي وكل حاجة
ليا في الدنيا وان شاء الله هفرحها في اقرب وقت مش هي عيد ميلادها قرب
الاب:اه اكيد انتي تعرفي هو كام
رنيم:طبعا يا عمو 2/7
الاب بفرح:طيب شوفي كنتي هتعملي اية وابقي قوليلي عشان
اساعدك
رنيم:حاضر يا عمو بعد اذنك هروح
الاب:طب ما تقعدي مع ليليان انهاردة ؟
رنيم:لأ يا عمو هسيبها ترتاح شوية
الاب:بس انا مش ضامن هي هتصحى عاملة ازاي اقعدي معاها
رنيم:طيب يا عمو هتصل بماما
الاب:ماشي
رنيم اتصلت بامها ووافقت
____________________________
عند ليليان كانت تحلم
في الحلم
رأت ليليان نفسها في حديقة واسعة وكانت تلبس فستان
باللون الابيض ونظرت الي الامام وجدت حازم يبتعد عنها
ليليان:حازم حازم حااااااااازم
ووجدت حولها المكان يتحول الي مكان لونة اسود وكانت
خائفة
واخذت تنادية بعلو صوتها
ولكن لم يرد عليها واحست بخوف واخذت تجري وكانت الارض
مبلله بالماء ولكن هذا ليس ماء هذا دم الى حين ان اصبح الفستان ملطخ بالدماء ثم
وجدت حازم ملقى علي الارض
ثم استيقظت من نومها واجهشت في البكاء
رنيم كانت تجلس بجانب غرفتها فسمعتها وهي تبكي
ودخلت غرفة ليليان
رنيم:حبيبتي في اية اهدي بقا مش كدة انا معاكي اهو
متزعليش
ليليان بدموع:طيب عايزة ميه
رنيم:حاضر
وذهبت وجلبت لها وشربت
رنيم واطلعت ورقة وقلم
ليليان بأستغراب:هتعملي اية؟
رنيم بمزاح:ملكيش دعوة
ليليان:انتي رخمة
رنيم:عارفة استني بقا
ليليان:طيب
وبعد وقت قليل جدا
قالت لها رنيم
رنيم:اسمعي
ليليان:اوكي
رنيم: صديقتي العزيزة
سوف اكون بجانبك وقت ما تحتاجيني فية
سأكون بجانبك وقت الشدة
انتي صديقتي منذ الطفولة
سأريكي معني الصداقة
انتي سر حياتي السعيدة
سأحبك مهما تطلب الامر.
#بقلمي
ليليان بفرح:حبيبتي والله بحبك اوي
رنيم:انا اكتر يا حبيبتي يلا ننام بقا انا هنام معاكي
ليليان:اوكي
واخبروا والد ليليان ودخلوا
ليليان:تصبحي علي خير
رنيم:وانتي من اهله
ونامت ليليان وحلمت بانها شاهدت حازم يجلس امامها علي
مقعد ثم قام من امامها ونظر لها نظرة ارعبتها
______________________
في الصباح الباكر
قامت رنيم لتوقظ ليليان
رنيم:ليليان ليليان لي لي ليليان بقا بطلي كسل
واخذت تهزها ولكن بلا جدوى
رنيم بهلع وفزع وصراخ:ليليااااااان
#يتبع
#ملك_مصطفى
تعليقات
إرسال تعليق